Від самого світанку працював селянин у полі. Коли втомився, сів на межі, дістав із торби глечик з водою та буханку хліба, щоби перепочити й трохи перекусити. Раптом пробігав повз нього вовк. Побачив, що чоловік збирається їсти, і підійшов ближче.

— Добрий день, чоловіче! — привітався вовк. — Бачу, їси щось смачненьке. А що то в тебе таке в руці?

Без труда нема плода українська народна казка

— Це житній хліб, — відповів селянин.

— Ніколи ще такого не куштував. Але пахне так смачно, що аж слина котиться! — сказав вовк.

Селянин пожалів сіроманця й відламав шматок хліба. Той проковтнув із задоволенням і навіть облизався.

— Справжня смакота! — вигукнув вовк. — А де ти взяв такий чудовий хліб?

— Та сам зробив. Спочатку землю зорав плугом…

— І одразу отримав хліб? — здивувався вовк.

— Ні, потім посіяв жито…

— І вже тоді мав хліб?

— Та ні, — з усмішкою відповів чоловік. — Треба було ще дочекатися, поки воно зійде, викине колос, дозріє. Потім я його серпом зжав, у снопах висушив, молотив ціпом, у жорнах змолов борошно. А далі — замісив тісто, дав йому в діжі підійти, сформував буханці та спік у гарячій печі.

— Ого, яка довга робота! — похитав головою вовк. — Та смачний хліб, нічого не скажеш…

— А й справді, — погодився селянин. — Але що правда, то правда — без труда нема плода.


5 питань до казки “Без труда нема плода”, які допоможуть дітям краще зрозуміти зміст та мораль:

  1. Чому селянин вирішив перепочити на межі?
    (Він втомився після важкої праці в полі.)
  2. Що зацікавило вовка, коли він побачив селянина?
    (Вовк побачив, що чоловік збирається їсти хліб, і зацікавився їжею.)
  3. Чому вовк здивувався, коли дізнався, як робиться хліб?
    (Бо не знав, скільки праці треба докласти, щоб спекти хліб.)
  4. Як селянин пояснив процес виготовлення хліба?
    (Він розповів, як орав землю, сіяв жито, жав, молотив, молов борошно і пік хліб.)
  5. Який головний урок можна винести з цієї казки?
    (Щоб отримати щось цінне, потрібно багато працювати — без труда нема плода.)